3 Functionaliteiten van Succesvolle B2B Webshops

Geschreven door: op zondag 26 juli 2015

Leestijd:

Steeds meer B2B bedrijven investeren in het realiseren van een B2B Webshop. In dit artikel beschrijven wij 3 functionaliteiten die B2B Webshops van onze klanten succesvol maken.

Integratie met bestaande (backoffice) systemen

In een B2B-omgeving wordt webshopfunctionaliteit vaak ingezet voor het automatiseren en optimaliseren van het al bestaande aankoopproces van bestaande klanten. Vaak zijn verschillende processen al (gedeeltelijk) geautomatiseerd en is veel productdata aanwezig. Door de webshop te integreren met bestaande functionaliteiten worden twee doelen gerealiseerd:

  1. De investering in webshopfunctionaliteit wordt beperkt. Investeren in een koppeling met een bestaand systeem is altijd goedkoper dan het opnieuw automatiseren van processen.
  2. De content onderhoudskosten worden beperkt. Er wordt immers gebruik gemaakt van al bestaande data.
  3. De customer journey wordt zo eenduidige mogelijk gehouden. Binnen de backoffice en webshop zijn dezelfde gegevens beschikbaar.

Online Betalen

Veel bedrijven gebruiken hun B2B webshop voor online bestellen en factuurinformatie. Anno 2015 is functionaliteit om online betalingen te accepteren eenvoudig en tegen lage kosten aan een B2B Webshop toe te voegen. Klanten direct na een bestelling (een deel van) het orderbedrag laten betalen optimaliseert kasstromen en minimaliseert het risico op wanbetaling.

Navigeren, Zoeken en Vinden

Essentiele functionaliteit van een succesvolle B2B Webshop is de eenvoud waarmee webshopgebruikers het door hun gewenste product vinden. Uitgangspunt hierbij is dat een webshopgebruiker het gewenste product binnen maximaal 3 acties vindt. Voorbeelden van functionaliteiten die zorgen dat producten goed vindbaar zijn:

  • Intuïtieve navigatie waarbinnen het productassortiment via meerdere assen (merk, toepassing, materiaal) bereikbaar is.
  • Filters.
  • Sorteermogelijkheden, bijvoorbeeld op prijs, op alfabet, maar ook op populair of eerder gekocht.
  • Zoekfunctie met automatisch aanvullen, zodat de gebruik wordt gestuurd bij het uitvoeren van een zoekopdracht.

Let op! Voor al deze punten is het noodzakelijk om assortimentsdata, voorzien van de juiste meta-gegevens, digitaal beschikbaar te hebben.

Bijkomend voordeel! Het op de juiste wijze publiceren van verrijkte assortimentsdata zorgt vaak voor een flinke toename in online vindbaarheid en gratis traffic via zoekmachines.

Aan de slag met een B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op via 072 5345 888 of bovenstaand contactformulier.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail