3 Eigenschappen van Succesvolle Zakelijke Webshop

Geschreven door: op woensdag 8 juli 2015

Leestijd:

Het starten van een Zakelijke Webshop staat bij steeds meer bedrijven op de agenda. Lees hieronder 3 eigenschappen die zakelijke webshops van onze klanten succesvol maken.

Rapportage

Beschikbaarheid van rapportages is noodzakelijk om inzicht te krijgen in de succesfactoren van de zakelijke webshop. Rapportages behoren beschikbaar te zijn op verschillende niveaus:

  • Strategisch:
    • Doelgroep: directie
    • Inhoud: gericht op actuele ‘bottom line’ (wat wordt onder aan de streep verdiend) en verwachtte ‘bottom line’ (wat zijn toekomstige verdiensten).
  • Tactisch:
    • Doelgroep: management
    • Inhoud: o.a. op kosten, opbrengsten en resultaat per kanaal en per productcategorie. Kan verder inzicht geven in omzet per klant, aanwas van nieuwe klanten, etc.
  • Operationeel:
    • Doelgroep: productmanagers en online marketing specialiseren.
    • Inhoud: kanaal specifieke KPI’s (bijv. aantal pagina’s in zoekmachines of aantal inschrijvers op de nieuwsbrief) en KPI’s per productcategorie.

Zonder deze rapportages is het onmogelijk om gefundeerde investeringsbeslissingen te nemen en te bepalen welke kansen de zakelijke webshop biedt.

Cross-Sell en Upsell

Het aanbieden van gerelateerde en betere producten heeft zonder twijfel een verhogend effect op de gemiddelde bestelwaarde. Hoe deze functies in een zakelijke webshop worden geïmplementeerd is volledig afhankelijk van het aangeboden product- en dienstenassortiment. Voorbeelden zijn:

  • Onderhoudsdiensten: zijn een veel verkochte gerelateerde dienst bij producten die er geschikt voor zien.
  • Complementaire producten: worden vaak mee besteld.
  • Kassakoopjes: een handige manier om nog wel relevante dode voorraad te verkopen.

Naast cross-sell en upsell bieden eigenschappen als reviews en productratings toegevoegde waarde het succes van een zakelijke webshop.

Bedenk dat het communiceren van cross-sell en upsell niet alleen op de productpagina en in de winkelmand hoeft plaats te vinden. Dergelijke producten kunnen ook worden weergegeven in de bedanktpagina, in een orderbevestigingsemail of in een aparte e-mail.

Online Marketing

Online Marketing omvat alle activiteiten die ertoe leiden dat de zakelijke webshop ook daadwerkelijk omzet realiseert. Doelstellingen van succesvolle online marketing zijn:

  • Nieuwe relaties opbouwen. Waarbij online marketing middelen als zoekmachineoptimalisatie, Google AdWords, blogging en online advertising worden ingezet.
  • Bestaande relaties (her)activeren. Waarbij online marketing middelen als e-mailmarketing, remarketing en social media worden ingezet.

Online Marketing is een specialistische activiteit waarvoor veel verschillende disciplines moeten worden ingezet. Investeer in kennisopbouw of besteedt (een deel van de) activiteiten uit.

Aan de slag met een B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op via 072 5345 888 of bovenstaand contactformulier.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail