SEO Nieuwe Website? Leer van deze veelgemaakte fouten

Geschreven door: op maandag 1 juni 2015

Leestijd:

Klaar om een nieuwe website klaar te zetten of bezig een website online te plaatsen? Zorgen om SEO? Leer van de fouten van anderen.

1. Zoekmachines ‘verbieden’ om de site te indexeren

Er zijn technisch gezien verschillende mogelijkheden om zoekmachines te verbieden om (delen van) een website te indexeren. Heel handig als een website wèl door veel verschillende leden van een projectgroep bekeken moet worden, maar nog niet in zoekmachines mag terugkomen. Iets wat vaak van toepassing is bij website realisatie projecten.

Bij het lanceren van de website is het uiteraard de bedoeling dat zoekmachines de website in zijn geheel kunnen indexeren. De webbouwer of hostingpartij zal dan ook e.e.a. aan aanpassingen in het CMS of de hostingomgeving moeten doorvoeren.

Hoe te controleren? Download de MozBar en bekijk in de weergave ‘Page Attributes’ of er waardes zijn ingevuld bij ‘Robots’. Staat daar ‘noindex’ of ‘nofollow’ dan gaat Google de pagina niet indexeren of links op de pagina niet bezoeken.

Page Attributes

Open vervolgens het volgende bestand met je browser: http://jouwdomein.nl/robots.txt (hier jouwdomein.nl aanpassen naar de domeinnaam van je website). Staat in dit bestand ‘disallow:/’? Ook dan is de kans reëel dat Google je website niet gaat indexeren.

Hoe op te lossen? Een belletje met je webbouwer of je hostingpartij zou voldoende moeten zijn.

2. Webadressen van verplaatste pagina’s niet omleiden

Bij het realiseren van een nieuwe website gebeurt het vaak dat het webadres waarachter bepaalde content staat komt te vervallen of wordt aangepast. Deze content heeft vaak wel een positie in de index van Google. Het is dan ook aan te raden om:

  1. alle content die in de Google index staat te behouden of waar mogelijk in alternatieve vorm te publiceren;
  2. het nieuwe webadres van verplaatste content aan Google door te geven met behulp van een redirect / 301.

Hoe te controleren? Google op ‘site:jouwdomeinnaam.nl’ geeft een overzicht van alle pagina’s die in de index van Google staan. Klik een aantal willekeurige pagina’s aan. Kom je op een 404-pagina uit? Dan weet je dat je nog een SEO-migratie uit te voeren hebt.

Hoe op te lossen? De ‘SEO-migratie’ uitvoeren. Bij voorkeur zorg je ervoor dat alle ‘oude’ webadressen van pagina’s en downloads worden doorverwezen naar het nieuwe webadres. In de praktijk wordt een SEO-migratie vaak alleen uitgevoerd voor de top-zoveel (aantal afhankelijk van het totaal aantal gepubliceerde pagina’s) van meest bezochte pagina’s en downloads van een website.

3. Titel, H1 en/of meta description vergeten

Titel, H1 en Meta Description zijn allen belangrijke elementen voor het realiseren van online vindbaarheid. De titel en meta description worden door Google gebruikt op de zoekmachine resultaten pagina. De titel en H1 worden door Google gebruikt om het onderwerp van de pagina te bepalen.

Meta description

In de drukte rondom het vullen van een nieuwe website wordt vaak vergeten deze gegevens per pagina in te vullen, met nadelige gevolgen voor de online vindbaarheid van de website.

Hoe te controleren? Download de MozBar en bekijk in de weergave ‘Page Elements’ welke waardes zijn ingevuld voor de titel, H1 en meta description.

Page Elements

Hoe op te lossen? Je CMS zou mogelijkheden moeten hebben om de benodigde gegevens in te voeren. Als dat niet het geval is (wat we bij H1’s nog wel eens zien gebeuren) dan zou een belletje met je webbouwer voldoende moeten zijn.

4. Technische SEO vergeten

Op website test- en beheeromgevingen staan vaak instellingen geactiveerd die negatieve impact hebben op de laadtijd en snelheid van een website. Afbeeldingen worden nog niet gecached, er staat geen compressie aan en statische content van websites met een internationale doelgroep wordt niet via een CDN geserveerd. Deze en andere instellingen werken negatief op de beoordeling die zoekmachines aan een live website geven. En hebben daarmee negatieve impact op online vindbaarheid.

Hoe te controleren? Haal je site door Google PageSpeed Insights en kijk naar de scores voor mobiel en desktop. Anno 2015 zou een nieuwe responsive website voor mobiel en voor desktop een groen vinkje moeten kunnen halen.

Hoe op te lossen? Een belletje met je webbouwer en je hostingpartij.

Ondersteuning nodig?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.


Andere blogartikelen

  • Til uw bedrijf naar een hoger plan met klantinzicht

    Geschreven door: op vrijdag 23 februari 2018

    80% van de CEO’s vindt de eigen organisatie klantgericht, slechts 8% van de klanten is het daarmee eens (Steven van Belleghem). In deze tijd van digitalisering is de klant kritischer dan ooit. Info ...

    Bekijk het artikel »
  • Css grid

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Css grid is een vernieuwende manier voor het indelen van content op website pagina’s. Met behulp van css wordt de uiterlijk van een website bepaald. Doormiddel van een grid is het mogelijk om gemakkel ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS vendor prefixes

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Bij CSS is het voor een aantal stijl regels mogelijk om aan te geven in welke browser deze gebruikt moet worden. Hiervoor wordt het type browser toegevoegd voor de stijl regel. Dit wordt een prefix (o ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail

whitepaper-customer-selfservice-1.png

Bedien uw klanten optimaal met customer selfservice

Download de whitepaper