5 Tips voor het instellen van Google Analytics Doelen

Geschreven door: op maandag 2 maart 2015

Leestijd:

Aan de slag met het instellen van een Google Analytics Account met Doelen? Lees hier 4 tips.

Google_Analytics_Tips.jpg

Tip 1: Zorg ervoor dat je accountbeheerder bent

Je kunt alleen doelen instellen als je beheerder bent van het Google Analytics account wat is gekoppeld aan je website.

Tip 2: Hier vind je de doelen

Uitgaande van een Nederlandse taalinstelling vind je de doelen onder: Beheerder -> Weergave -> Doelen.

Je kunt doelen instellen op basis van:

  1. Bestemming (url van een pagina);
  2. Gebeurtenis (hierop heeft je webbouwer invloed);
  3. Duur;
  4. Pagina’s / Schermen per sessie.

Lees hier 6 doelen om in te stellen.

keuze van doeltypen in Google Analytics

Tip 3: Maak geen gebruik van ‘Duur’ en ‘Pagina’s / Schermen per sessie’

Gebruik alleen de doelen ‘bestemming’ en ‘gebeurtenis’. De andere doelen zijn namelijk minder betrouwbaar. Waarom dat zo is?

  • Duur is minder betrouwbaar omdat iemand best lang op je site actief kan zijn, maar het dan niet gegarandeerd is dat iemand ook echt in je site is geïnteresseerd. Wat te denken van de situatie dat iemand een webpagina in jouw website aanklikt vanuit Google, vervolgens een telefoontje van 10 minuten krijgt, daarna nog 1 pagina aanklikt en vervolgens je site verlaat? Naar ons idee geen relevante bezoeker, maar wel een bezoeker die volgens Google 10 minuten op je site actief is geweest.
  • Pagina’s / Schermen per sessie is minder betrouwbaar omdat er een groeiend aantal bots (geautomatiseerde websitebezoekers) is wat in korte tijd veel pagina’s bezoekt. Op basis van het aantal bekeken pagina’s zijn dit geïnteresseerde bezoekers, ze zijn echter in minder dan 1 minuut weer vertrokken en niet menselijk. Oninteressant om als doelconversie te meten dus.

Tip 4: Stel voor elk doel een waarde in

Door voor elk aangemaakt doel een waarde in te stellen maak je het mogelijk het rendement van je verschillende online marketing inspanningen inzichtelijk te maken. Zo wordt niet alleen zichtbaar hoeveel conversies er via bijvoorbeeld Google AdWords zijn gerealiseerd, maar ook wat de waarde van die conversies waren. Handige informatie om je AdWords biedingen mee bij te sturen. Hoe je de waarde bepaalt hangt af van het inzicht wat je hebt in de salesfunnel van je bedrijf. Is inzichtelijk hoeveel marge er gemiddeld per verzonden website offerteaanvraag wordt gerealiseerd? Pas daar dan de marketingbudgetsleutel en je hebt de waarde per conversie. Stel dat dan in als doelwaarde! Als deze informatie niet beschikbaar is kun je de doelwaardes op basis van een schatting instellen. Gebruik in eerste instantie je gezonde verstand en begin vanaf dag één met het traceren van de resultaten van de website offerteaanvragen. Na 1 a 2 kwartalen zou je dan de werkelijke waarde inzichtelijk moeten hebben en in Google Analytics kunnen instellen.

doelwaarde instellen Google Analytics

Tip 5: Meertalige Website? Maak per taal een weergave om doelen te scheiden

Per Google Analytics weergave zijn maar een beperkt aantal doelen (maximaal 20) beschikbaar. Omdat veel bedrijven rondom landen of taalgebieden zijn georganiseerd en het inefficient is om eenduidige te rapporteren vanuit meerdere Google Analytics weergaven adviseren wij om per website taal een aparte weergave aan te maken.

weergave toevoegen Google Analytics

Aan de slag met Google Analytics en advies nodig?

Neem contact met ons op!


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail