Meerdere websites meten vanuit één Google Tag Manager container

Geschreven door: op dinsdag 20 januari 2015

Leestijd:

Tracking-ID per domein

In Google Tag Manager meet je je site door een container te maken en deze te koppelen aan je site. In sommige gevallen heb je veel vergelijkbare sites, met bijvoorbeeld hetzelfde CMS, waar in feite hetzelfde gemeten moet worden en dezelfde code vereist is. Dan zou het makkelijk zijn om per site een andere Tracking-ID in te voeren. In Google Tag Manager kan dat door middel van macro’s.

Macro’s in Google Tag Manager kunnen allerlei waarden bevatten: constante waarden, lookup-tabel, Javascript-variabelen en nog veel meer. Normaal zou je een Tracking-ID van een site willen opslaan in een constante waarde, zodat je deze niet telkens hoeft in te vullen. Dat doe je als volgt:

Maak een nieuwe macro aan.

macro-google-tag-manager

Kies constante waarde en vul de macronaam en de waarde in.

nieuwe-tag-adwords-conversie

In een pageview kan je nu {{Tracking-ID}} plaatsen als waarde.

nieuwe-tag-adwords-conversie

Om meerdere Tracking-ID’s en sites in één container te plaatsen, gebruik je ook een macro, maar dan een lookup-tabel. Op basis van een macro die door Google Tag Manager gevuld wordt bij het uitvoeren van het GTM-script, vullen we afhankelijk van het domein van de site waarop de bezoeker is, een andere Tracking-ID in.

Opnieuw maak je een macro aan.

macro-google-tag-manager

Je kiest voor lookup-tabel. In de dropdown in de tabel kies je voor {{url hostname}}. Per hostname of site kan je een andere Tracking-ID opgeven.

nieuwe-tag-adwords-conversie

De macro {{url hostname}} is een vooraf gedefinieerde macro. Andere standaardmacro’s zijn bijvoorbeeld {{element id}}, om de ID van een DOM-element na een actie uit te lezen, en {{referer}}, die gevuld is met de referer van het paginabezoek.

Een bijkomend voordeel van macro’s is dat als je een container exporteert en weer importeert, je niet in alle tags waarden als de Tracking-ID hoeft te vervangen, maar dat slechts eenmalig in een macro hoeft te doen.

AdWords-conversiewaarden per domein

Nu je meerdere sites in één container in Google Tag Manager meet, kan je op dezelfde manier verschillende AdWords-campagnes bijhouden door de vereiste variabelen, zoals currency, id en label, in een constante waarde te plaatsen of in een lookup-tabel, om zo per domein een andere campagne te meten.

Daarnaast kan je met bovengenoemd {{element id}} en een lookup-tabel, verschillende waardes doorgeven gebaseerd op de actie die is ondernomen door een bezoeker. Formulieren met id contact krijgen dan een andere conversiewaarde dan formulieren met id vacature bijvoorbeeld.

nieuwe-tag-adwords-conversie

nieuwe-tag-adwords-conversie

Zo kan je snel en gemakkelijk je AdWords-conversiewaarden van je campagne toepassen op je website. Met het importeren en exporteren van containers pas je deze technieken ook eenvoudig toe op andere websites.

Wil je meer weten over Google Tag Manager of je site beter meetbaar maken? Neem dan contact op met Sigma Solutions via de mail of door op deze pagina het formulier in te vullen.

 


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail