Rekening houden met de zoekparameter in Google Analytics tijdens het inrichten van je website of webshop

Geschreven door: op donderdag 24 juli 2014

Leestijd:

google-analytics-logo Google Analytics biedt gebruikers de mogelijkheid om een zoekparameter van de site op te geven, waarmee inzichtelijk wordt waar bezoekers van de site naar zoeken. Niet alle websites en webshops gebruiken deze parameter via hun CMS, heeft dat gevolgen?

Instellen zoekparameter

De zoekparameter stel je in via het beheer van een bepaald profiel in Google Analytics. Onder het menuInstellingen weergeven staan enkele algemene eigenschappen van het profiel, waaronder de zoek- of queryparameter. Vink aan dat je zoekopdrachten wilt bijhouden en geef aan wat de zoekparameter in de URL is, bijvoorbeeld ‘q’. Zie het voorbeeld op sigmasolutions.nl in de adresbalk wanneer gezocht wordt op SEO: http://sigmasolutions.nl/home/search/?q=seo.

Zoeken inzichtelijk

In de rapportages onder gedrag vind je de sectieZoekopdrachten op de site. Hier is in één oogopslag te zien waar de bezoekers van de site naar zoeken, hoeveel conversies dat heeft opgebracht, de conversieratio en vanaf welke pagina is gezocht en welke pagina’s zijn gevonden.

Parameter query instellen ná filter?

Wil je data die gerapporteerd wordt in Google Analytics eerst bewerken, dan kan je doenvia filters. Met filters is het bijvoorbeeld mogelijk om verkeer vanaf een bepaald IP-adres te negeren of om bezochte URL’s aan te passen om zo een beter rapport te krijgen.

Instellen zoekparameter in Analytics

Sommige sites plaatsen een interne zoekterm niet als queryparameter in de adresbalk, maar maken er een sectie van de URL van, bijvoorbeeld /home/search/seo/ in plaats van /home/search/?q=seo.

Om toch goed gebruik te kunnen maken van de zoekparameter in Google Analytics zou je ervoor kunnen kiezen om via reguliere expressies een soortURL Rewrite toe te passen, waarbij alle pagina’s die beginnen met /home/search/ZOEKTERM/ worden omgezet naar /home/search/?q=ZOEKTERM.

Helaas is dit op dit moment niet mogelijk in Google Analytics,omdat intern eerst de queryparameter wordt verwerkt en daarna pas de filters worden toegepast op de bezochte pagina’s:

Note: Site search processing takes place before filter processing. Although it is possible to apply filters that modify the site search query of category parameters (perhaps making them more reader friendly), these will not show in your site search reports.

Hou dus bij het inrichten van je website of webshop rekening met de zoekparameter, zodat deze later nog wel bijgehouden kan worden in Google Analytics. Voor de vindbaarheid van je site (SEO) is het niet noodzakelijk dat de zoekterm onderdeel van het pad is, dat kan je namelijk beter doen door gebruik te maken van correcte headers, relevante inhoud en kloppende metadata.

Integratie Analytics in Accessify

Accessify, het eigen CMS van Sigma Solutions, maakt standaard gebruik van deze juiste zoekparameter, zodat het instellen van Analytics voor je website of webshop snel en vlekkeloos verloopt.

 


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail